Якщо не буде знайдено якесь рішення, ця колекція залишиться невидимою протягом дуже довгого часу, скаржаться мистецтвознавці
Російський олігарх Роман Абрамович та його колишня дружина Дар’я Жукова через кіпрський траст володіють колекцією картин. Цю тему дослідили журналісти, вивчивши витік файлів кіпрського бізнес-реєстратора MeritServus.
У колекції – десятки шедеврів: Френсіс Бекон, Пабло Пікассо, Люсьєн Фрейд, Альберто Джакометті, Клод Моне, Рене Магрітт та інші.
Колекція картин записана на компанію Seline-Invest, засновану на Британських Віргінських островах. Ця компанія контролюється кіпрським трастом Ermis Trust Settlement. Його було засновано ще у 2010 році, його єдиним бенефіціаром був Абрамович.
В описі картин, наприклад, є «Супрематична композиція» Казимира Малевича. Про те, що вона належить Абрамовичу, раніше не було відомо. 2000 року невідомий покупець придбав її на аукціоні за $17 млн.
Загалом, за підрахунками The Guardian, на 2018 рік Абрамович володів 367 творами мистецтва на суму $963 млн.
Читайте також: Абрамович відмовляється підписувати угоду про передачу Україні £2,3 мільярда від продажу «Челсі» – ЗМІ
Як з’ясували журналісти, Абрамович та Жукова на початку 2021 року поділили частки у трасті навпіл. 4 лютого 2022 року, за три тижні до початку війни, Абрамович поступився Жуковій 1%, знизивши свою частку до 49%.
Експерти, опитані журналістами, стверджують, що це рішення могло бути ухвалене, щоб зменшити ризик санкцій. Бенефіціар із 49% володіння у певних країнах може уникнути конфіскації активів.
Через місяць після зниження частки Абрамович опинився під санкціями ЄС та Великої Британії. Його активи, зокрема отримані за футбольний клуб «Челсі», були заморожені.
Де саме Абрамович та Жукова зберігають картини, невідомо. Ці витвори мистецтва й раніше нечасто потрапляли на виставки, а тепер, швидше за все, надовго втрачені для публіки.
«Сумно, що траст, який розпоряджається картинами, схоже, більше не може надавати їх музеям. Санкції запроваджено зі зрозумілих причин. Виходить, вкладення Абрамовича в мистецтво призвели до того, що люди тепер позбавлені можливості побачити частину великих робіт сучасності», – пояснила журналістам Георгіна Адам, експерт у галузі арт-ринків.
Зазначається, що, наприклад, коли у жовтні 2022 року в Британській національній галереї відкрилася перша за десять років виставка Люсьєна Фрейда, на ній були відсутні кілька його знакових картин, які належали трасту Абрамовича та Жукової.
«Це вражаюча колекція, з неї однієї можна було б створити цілий музей. Трагічно, що якщо не буде знайдено якесь рішення, ця колекція залишиться невидимою протягом дуже довгого часу», – розповів Ендрю Рентон, професор Голдсмітс-коледжу Лондонського університету.